Jesteś w ciąży i nie możesz spać? Dowiedz się, jak temu zaradzić !

Ludowa mądrość mówi, że problemy ze snem to swojego rodzaju trening przed pierwszymi miesiącami macierzyństwa, kiedy to niejedna noc jest nieprzespana z powodu dziecka, które dopiero przestawia swój rytm okołodobowy do powszechnie przyjętych norm. Ułamek prawdy w tym pewnie jest, ale… To nie powód by nic z tym nie robić! Poniżej przedstawiam najczęstsze problemy ze spaniem w ciąży. W każdym punkcie przedstawiam kilka prostych rad, które Ci pomogą przetrwać i zbierać siły na poród oraz wychowanie potomka.

Zaburzenia snu w kolejnych trymestrach

Jeśli masz problemy ze snem podczas ciąży, nie jesteś sama! W ankiecie przeprowadzonej przez National Sleep Foundation w 2007 roku ponad 80% kobiet w ciąży zgłosiło problemy ze snem. W każdym trymestrze mogą pojawić się różne problemy.

Niedobór snu wpływa niekorzystnie na przebieg ciąży oraz rozwój dziecka, poprzez:
☛ bezdech senny – zwiększa ryzyko nadciśnienia tętniczego, cukrzycy ciężarnych co może przyczynić się do wcześniejszego porodu☛ Bezdech senny, czyli krótkie okresy bez oddechu powtarzające się w nocy – zmniejszają dotlenienie łożyska☛ W przypadku niedoborów snu, może dojść do zmniejszenia ilosci melatoniny w krwioobiegu matki. Istnieją przesłanki, że zmniejszone ilości tego hormonu wpływa negatywnie na rozwój układu nerwowego dziecka 

Pierwszy trymestr

To dopiero początek. Możliwe, że dopiero dowiedziałaś się, że jesteś w ciąży. Możliwe, że szukałaś przyczyny zmęczenia, ciągłego niewyspania, braku energii, rozdrażnienia. Być może Twój partner zauważył, że chrapiesz, mimo że nigdy Ci się to nie zdarzało. Wszystko to wina burzy hormonalnej, która rozpoczęła się w Twoim ciele w momencie zapłodnienia. Wzrost poziomu progesteronu powoduje całodzienną senność, rozluźnia mięśnie gładkie – co powoduje konieczność częstszego oddawania moczu, chrapanie, czasami bezdech senny. Pojawia się niepokój związany z nową sytuacją, co z kolei również utrudnia zasypianie.

Drugi trymestr

W tym okresie uczucie zmęczenia powinno ustępować, sypiasz już trochę lepiej, mam nadzieję. Podobno drugi trymestr u wielu kobiet to okres bardzo realistycznych snów, koszmarów, które potrafią wybudzić z najgłębszego snu. Rozrastająca się macica uciska organy wewnętrzne, co powoduje zgagę, niestrawność.

Trzeci trymestr

Po względnych 3 miesiącach lepszego snu w trzecim trymestrze problemy ze snem mogą się nasilić. Często problemy ze snem w tym okresie powoduje bezpośrednio rosnąca w łonie matki pociecha. Masa i rozmiary dziecka rosną, co przekłada się na trudności ze znalezieniem sobie odpowiedniej pozycji w trakcie snu, powoduje bóle pleców. Poruszające się w macicy dziecko, które uwielbia kopanie, z pęcherza robi sobię worek treningowy.

Na tym kończę wstęp, którym chciałem ustalić  ogólne przyczyny zaburzeń snu w ciąży. Poniżej przedstawiam już same konkrety. Pamiętaj – poniższe rady będą skuteczne pod warunkiem, że będziesz się do nich stosować systematycznie i w zgodzie z zaleceniami lekarskimi.

Najczęstsze przyczyny problemów ze snem w podczas ciąży – jak sobie z nimi radzić? 

☛ chrapanie,
☛ zgaga i niestrawność,
☛ stres, gonitwa myśli przed zaśnięciem,
☛ bóle pleców,
☛ częste oddawanie moczu,
☛ uczucie zmęczenia w ciagu dnia,
☛ syndrom niespokojnych nóg,
☛ trudności w ustaleniu wygodnej pozycji do snu – ogólny dyskomfort
☛ realistyczne sny,
☛ katar i zapchany nos
☛ skurcze nóg

Chrapanie i bezdech senny:

Winowajców jest kilku. Szalejące hormony działają na całe Twoje ciało, progesteron powoduje przekrwienie śluzówki nosa, co objawia się katarem. Dodatkowo hormon ten powoduje rozluźnienie mięśni podniebienia miękkiego co objawia się chrapaniem. Niebezpieczną sytuacją może być bezdech senny, który może się pojawić w okresie ciąży. Jest to zaburzenie oddychania w czasie snu, które zwiększa ryzyko nadciśnienia tętniczego oraz cukrzycy ciążowej. Pamiętaj, by skonsultować sprawę chrapania z Twoim lekarzem. CO ROBIĆ:
☛ spróbuj podpierać głowę na większej poduszce;
☛ śpij na boku (najlepiej lewym, patrz niżej);
☛ wypróbuj plastry na nos; – postaraj się nawilżać powietrze w sypialni wykorzystując nawilżacz powietrza, lub zwykły mokry ręcznik powieszony na grzejniku;
☛ unikaj nadmiernego spożywania kalorii, szczególnie jeżeli masz nadwagę (otyłość zwiększa ryzyko bezdechu sennego);
☛ walcz z katarem (niżej) .

Katar i zapchany nos:

Wspomniałem już, że na skutek burzy hormonalnej od pierwszych tygodni ciąży może pojawić się uporczywy katar oraz trudność w oddychaniu nosem. W późniejszym okresie ciąży może to powodować uporczywy kaszel oraz spływanie wydzieliny po tylnej ścianie gardła. CO ROBIĆ:
☛ stosować aerozol soli morskiej, najlepiej o wyższym stężeniu soli, co powinno zmniejszyć obrzęk śluzówki;
☛ jeżeli poprzednia metoda nie przynosi skutku skontaktuj się z lekarzem. Można rozważyć terapię sterydami donosowymi miejscowo działającymi.

Zgaga i niestrawność:

Ponownie progesteron powodujący problemy. Wiesz już doskonale, że rozluźnia on mięśnie. Połączenie przełyku z żołądkiem ulega rozluźnieniu co powoduje zarzucanie kwaśnej treści żołądka do przełyku. Objawy niestety często nasilają się w pozycji leżącej, co utrudnia zaśnięcie i budzi Cię w nocy. CO ROBIĆ:
☛ 2 godziny przed snem unikaj ciężkostrawnych posiłków;
☛ W czasie snu utrzymuj głowę troszkę wyżej (znowu większa poduszka );
☛ w przypadku wyjątkowo uciążliwej zgagi można pomyśleć o zastosowaniu doraźnie leków na nadkwaśność, w skład których wchodzą węglany wapnia i magnezu (skonsultuj to z lekarzem).

Częste oddawanie moczu:

Podczas ciąży Twoje nerki muszą przefiltrować około 50% więcej krwi na dobę, co naturalnie wiąże się z większą produkcją moczu. Dodatkowo powiększająca się macica i kopiący w niej dzidziuś uciskają pęcherz, który “myśli” że nagle wzrosła ilość moczu do usunięcia i odczuwasz wzmożoną potrzebę oddania moczu. Czy to znaczy, że musisz wypijać mniejsze ilości płynów ? Nie, nie, nie! A oto CO ROBIĆ:
☛ wypijaj dużo płynów, nawodnienie Twojego ciała jest bardzo ważne. Jednak postaraj się rozplanować nawodnienie w taki sposób, by przed spaniem zmniejszyć ilość wypijanych płynów;
☛ Gdy często wstajesz w nocy celem skorzystania z toalety, po czym nie możesz zasnąć postaraj się, by nie rozbudzać się poprzez zapalenie dużego światła. Pomyśl raczej o jakiś lampkach, o delikatnym oświetleniu lub wręcz używaj latarki,  by trafić do toalety. Pamiętaj- nadmierna ekspozycja na niebieskie światło powoduje, że nie możesz zasnąć.

Skurcze mięśni oraz zespół niespokojnych nóg – nocą:

15% kobiet w trzecim trymestrze zgłasza objawy zespołu niespokojnych nóg, który objawia się dziwnym uczuciem mrowienia oraz koniecznością poruszania nogami w trakcie snu. Innym podobnym schorzeniem są nawracające, czasami kilkukrotnie skurcze mięśni nóg. Bolesny skurcz mięśnia potrafi wyrwać z najgłębszego snu. Oba schorzenia często powodowane są niedoborami substancji takich jak magnez, wapń, żelazo (anemia), witamina D3. CO ROBIĆ:
☛ Skontaktuj się ze swoim lekarzem, wspólnie zastanówcie się czy konieczna jest suplementacja wyżej wymienionych substancji;
☛ Ćwiczenia fizyczne o niewielkiej intensywności połączone ze strechingiem na pewno pomogą.

Ból pleców nocą oraz po przebudzeniu:

Objaw, który pojawia się w szczególności w 2 oraz 3 trymestrze. Problem ze znalezieniem dobrej pozycji do snu, obawa przed leżeniem na brzuchu, długie leżenie na plecach. Powyższe sytuacje kończą się bólem mięśni przykręgosłupowych. Długie leżenie na wznak, szczególnie w bardziej zaawansowanej ciąży powoduje ucisk na moczowody, kręgosłup, żyłę główną dolną (żyła która doprowadza do serca krew z dolnych partii ciała). Zwiększa to ryzyko wystąpienia bólów pleców, obrzęków kończyn dolnych, żylaków odbytu, żylaków sromu.
CO ROBIĆ:
☛ zaopatrz się w kilka poduszek lub w poduszkę fikuszkę (moja ulubiona nazwa:)). Z wykorzystaniem powyższych możesz wymusić na swoim ciele pozycję boczną. Pamiętaj – najlepszą pozycją jest pozycja na lewym boku – nie powodująca ucisku na żyłę główną dolna. Pamiętaj – jeżeli budzisz się w nocy w pozycji “na brzuchu” nie panikuj. Nie jesteś w stanie zapanować w pełni nad swoim ciałem w czasie snu. Jednak skoro obudziłaś się samoczynnie znaczy, że Twój mózg czuwa, by wszystko było ok. Połóż się na lewym boku i śpij dalej.

Wszystkie z powyższych dolegliwości występujących w ciąży niestety zaburzają Twój sen, powodują bezsenność. Pamiętaj zadbaj o prawidłową higienę snu. Jeżeli masz problem ze snem lub podejrzewasz u siebie bezdech senny – skontaktuj się ze swoim ginekologiem lub położnikiem.

Jeśli chcecie,abym przygotował artykuły bardziej szczegółowe, opisujące konkretne sposoby i zalecenia – dajcie znać w komentarzach, które dolegliwości męczą Was najbardziej i o których zaleceniach chcielibyście dowiedzieć się więcej.

Facebook
Twitter
LinkedIn

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *