Jak pozbyć się koszmarów sennych?

Koszmary są określane jako sny, które wywołują silne uczucie lęku, strachu lub niepokoju. Odbiera się je w bardziej dosadny sposób, niż neutralne lub nawet złe marzenia senne. Niejednokrotnie wybudzają, powodują zdenerwowanie, a nawet wywołują ataki paniki. Strasznych snów częściej doświadczają dzieci i nastolatkowie, jednak wielu dorosłych również boryka się z tym problemem. Jak zatem pozbyć się koszmarów?

Dlaczego mamy koszmary?

Koszmary zwykle pojawiają się podczas fazy REM, w drugiej połowie snu. Niewiele wiadomo o tym, dlaczego w ogóle miewamy sny, ale popularne teorie obejmują zarządzanie podświadomymi myślami, sortowanie wspomnień i poznanych informacji, a nawet bierze się pod uwagę czysto losowe sygnały chemiczne. Nie ma też zbyt wielu informacji na temat tego, dlaczego marzenia czasami okazują się koszmarem, ale uważa się, że niektóre stresujące sytuacje, które zdarzyły się w ciągu dnia, odgrywają tu najistotniejszą rolę. Niekiedy mogą być to bardzo traumatyczne przeżycia, takie jak udział w wypadku samochodowym, innym razem koszmary zostaną wywołane np. przez zbliżający się egzamin.

Czynniki wpływające na częstsze występowanie koszmarów sennych

Nauka nie zna odpowiedzi na pytanie o bezpośrednią przyczynę koszmarów sennych, jednak istnieje zależność pomiędzy poniższymi czynnikami a częstszym występowaniem koszmarów sennych.

Codzienne doświadczenia – marzenia senne w sposób mniej lub bardziej abstrakcyjny odzwierciedlają nasze codzienne życia. Dlatego codzienne sprawy z którymi wiążą się silne emocje, mogą pojawiać się w naszych snach jako koszmary. Przykładowo możemy mieć koszmary związane ze zbliżającym się egzaminem, problemami w pracy, problemami rodzinnymi.

Stres – stres oraz rozdrażnienie emocjonalne z założenia utrudniają prawidłowy sen, dodatkowo mogą być przyczyną częstszego występowania nieprzyjemnych koszmarów sennych. W pewnym badaniu naukowym stwierdzono, że 15 % niemieckich lekkoatletów zgłaszało koszmary senne związane z porażką,  przed ważnymi zawodami sportowymi.

Depresja –  osoby z obniżonym nastrojem częściej zgłaszają występowanie koszmarów sennych  

Klimat w sypialni – zbyt wysoka lub zbyt niska temperatura otoczenia oraz nieprzyjemny zapach mogą przyczynić się do częstszego występowania koszmarów sennych.

Leki – istnieje grupa leków których przyjmowanie wiąże się z częstszym występowaniem koszmarów sennych zaliczamy do nich: leki przeciwdepresyjne, leki uspokajające, niektóre leki hipotensyjne (na nadciśnienie). Alkohol – jako substancja psychoaktywna.

Inne –  zaburzenia snu, zespół niespokojnych nóg, bezdech senny, przewlekły ból, obfite posiłki tuż przed snem.

Jak pozbyć się koszmarów sennych?

Oto kilka porad, dzięki którym łatwiej pozbędziesz się koszmarów:

➡ Nie idź spać zły lub zestresowany. Daj sobie czas na ochłonięcie zanim położysz się do łóżka.

➡ Trzymaj się stałego harmonogramu snu.

➡ Nie jedz bezpośrednio przed snem. Unikaj zwłaszcza żywności, która wymaga dłuższego                    trawienia, czyli np. mięs i serów.

➡ Ogranicz spożycie alkoholu i kofeiny.

➡ Pielęgnuj wdzięczność i inne pozytywne emocje. Warto przed snem przypomnieć sobie miłe zdarzenia i usłyszane komplementy.

➡ Zredukuj ekspozycję na brutalne obrazy, zwłaszcza w godzinach wieczornych. Horrory mogą powodować długie koszmary przez lata, mimo że nie wywołują u Ciebie strachu podczas oglądania.

➡ Zacznij chodzić na wieczorne spacery. To nie tylko Cię uspokoi, ale również dotleni mózg, dzięki czemu łatwiej będzie Ci zapaść w głęboki sen.

➡ Nie śpij na plecach. Ta pozycja bardzo często jest powodem pojawienia się specyficznego rodzaju koszmaru znanego jako paraliż senny, w którym osoba czuje się przytomna i czujna, a jednocześnie nie może się poruszyć.

➡ Jeśli masz powtarzające się koszmary nocne, spróbuj zapisać ich treść z każdym najmniejszym szczegółem. Oswojenie się z nimi sprawi, że przestaniesz się ich bać.

➡ Zadbaj o odpowiednie zaciemnienie i wyciszenie sypialni.

➡Jeśli w nocy obudzi Cię koszmar, to nie staraj się w pośpiechu na nowo zasnąć. Wstań z łóżka, zapal światło, uspokój się, a następie wróć do odpoczynku.

➡Jeśli koszmary pojawiają się kilka razy w tygodniu i w znacznym stopniu wpływają na Twój komfort życia, to zdecyduj się na wizytę u specjalisty. Być może ich przyczyną są zmiany w mózgu lub niewłaściwa gospodarka hormonalna spowodowana chorobami tarczycy.

Słodkich (nie koszmarnych) snów

Robert

1 Comment on “Jak pozbyć się koszmarów sennych?

  1. Moj najgorszy koszmar – leżę, leżę i nie mogę się poruszyć. I trwa to ok. 5 min. Nie życzę tego nikomu;)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *