Ile godzin snu naprawdę potrzebujesz?

Sen jest absolutnie niezbędny do tego, by nasz organizm mógł funkcjonować w prawidłowy sposób. Bardzo często jednak zdarzają się sytuacje, kiedy nie możemy pozwolić sobie na długi i regenerujący wypoczynek. Jest to niefortunne, ponieważ dobry sen jest tak samo ważny, jak jedzenie zdrowej żywności lub wystarczająca ilość ćwiczeń. Ile więc powinniśmy spać, aby nie szkodzić swojemu zdrowiu?

Ile godzin na dobę należy spać?

Przyjęło się, że 8 godzin snu to norma, która odpowiada potrzebom wszystkich ludzi. Nie jest do końca prawdą, ponieważ na tę wartość ma wpływ wiele czynników. Najważniejszy z nich dotyczy wieku. Oficjalne zalecenia związane z czasem snu są podzielone na konkretne grupy wiekowe:

  • Starsi dorośli (65+): 7-8 godzin
  • Dorośli (18-64 lata): 7-9 godzin
  • Nastolatkowie (14-17 lat): 8-10 godzin
  • Dzieci w wieku szkolnym (6-13 lat): 9-11 godzin
  • Przedszkolaki (3-5 lat): 10-13 godzin
  • Małe dzieci (1-2 lata): 11-14 godzin
  • Niemowlęta (4-11 miesięcy): 12-15 godzin
  • Noworodki (0-3 miesiące): 14-17 godzin

Jednak niektórzy ludzie mogą potrzebować więcej lub mniej snu niż jest to zazwyczaj zalecane, w zależności od następujących aspektów:

Genetyka

Genetyka jest kolejnym wyznacznikiem tego, ile godzin dziennie należy spać. Niektóre konfiguracje genetyczne mogą wpływać na długość snu, a także na samą porę zasypiania i na to, jak reagujemy na brak snu. Jedni będą czuć się świetnie kładąc się o 22:00 i wstając o 4:00, a inni po 9 godzinach nadal są zmęczeni i potrzebują jeszcze drzemki w ciągu dnia.

Jakość snu

Chroniczne zmęczenie pomimo przesypiania odpowiedniej ilości godzin może być spowodowane tym, że nasz organizm nie jest w stanie zapaść w głęboki sen, a tym samym nie może się zregenerować. Bardzo często odpowiedzialne są za to aspekty, z których początkowo nie zdajemy sobie sprawy. Zalicza się do nich np. zgiełk panujący za oknem, nieodpowiednia temperatura w sypialni, a nawet zachowanie partnera, takie jak chrapanie czy nadmierne poruszanie się w nocy. W takich przypadkach nawet 7 godzin snu w idealnych warunkach jest lepsze niż spędzanie 10 godzin w łóżku bez możliwości zapadnięcia w głęboki sen.

Choroby

Na pewno każdy z nas wie, że jednym z najlepszych lekarstw na przeziębienie jest pozwolenie sobie na długi sen. W przypadku jakichkolwiek zaburzeń nie powinniśmy więc kierować się zaleceniami, ponieważ nasz organizm ma w takich sytuacjach zupełnie inne zapotrzebowanie. Z drugiej strony istnieje grupa chorób, które zaburzają jakość naszego snu. Przykładem takiego stanu rzeczy są bezdech senny, chrapanie, bóle kręgosłupa, trudnosci w oddychaniu nosem, nocny kaszel.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *